Veelgestelde vragen
FAQ / Veelgestelde vragen
Op deze pagina zal er dieper ingegaan worden op allerlei vragen die er zijn met betrekking tot fietsbanden.
Mocht je nu informatie willen hebben vul dan het contactformulier in en stel daar je vraag.
Wat is de juiste bandenspanning?
De bandenspanning heeft een onmiskenbare invloed op het weggedrag, de rolweerstand en de levensduur van een band. Alleen als de band op de juiste spanning is, kan deze optimale prestaties leveren. Naast het volume van de band en het gewicht van de fiets met zijn berijder, speelt ook de manier waarop de fiets gebruikt wordt een grote rol. Op de zijkant van elke Continental-band staat de aanbevolen en de maximum bandenspanning aangegeven. Een te lage bandenspanning zorgt voor meer slijtage. Bovendien is er meer gevaar voor snake bites en het verdraaien van de band op de velg. Er kunnen ook scheurtjes in de band ontstaan. Bij een te hoge bandenspanning wordt de band hard en stug. In dat geval is er minder tractie, minder grip en meer rolweerstand.
Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren?
Alle banden verliezen voortdurend lucht. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning. Bij tourfietsen en MTB's minstens een keer per maand, bij wedstrijdfietsen minstens een keer per week. Bij lichtgewicht Supersonic-tubes moet de bandenspanning voor elk rit gecontroleerd worden.
Welke problemen met banden zijn er?
Er zijn vier veel voorkomende problemen met banden. Iedereen kent het probleem van de schade aan het loopvlak van buiten af. Er zijn echter andere veel voorkomende problemen. Onvoldoende luchtdruk kan ervoor zorgen dat een band te ver in veerd, waardoor de binnenband plat gedrukt wordt. Dit zie je meestal doordat er twee lange beschadigde stroken aan de zijkant bij de binnenband. Interne schade kan ontstaan door een slecht velglint dat onvoldende bescherming biedt aan de binnenband. Dit kan worden opgelost door een goed Continental velglint van de juiste breedte. Tenslotte kan een band beschadigd raken aan de zijkant door stenen of andere scherpe objecten, totdat de zijkant onherstelbaar is beschadigd.
Wat moet ik doen met beschadigde banden?
Voor je eigen veiligheid moeten beschadigde banden vervangen worden. Met bepaalde banden kan je door rijden, wanneer maar een klein deel van het loopvlak is beschadigd en het karkas onbeschadigd is. Wij raden aan een van onze verkooppunten te bezoeken voor deskundig advies.
Welke lekbescherming biedt Continental?
Continental biedt verschillende soorten lekbeschermingstechnologiën voor verschillende doeleinden.
De lekbeschermingstechnologiën in een oogopslag
Welke soorten lekberscherming hebben de MTB-banden?
In de basis hebben alle Continental MTB-banden voldoende lekbescherming. Op basis van de uitvoering van de band vindt je additionele lekbeschermingstechnologiën
RaceSport - voor XC-Race en marathon
ProTection - voor zwaardere trails, Tubeless Ready
Apex - ideaal voor downhill en freeride
ProTection Apex - Enduro Technologie
Hoe reinig je, je banden?
Reinig je banden met voldoende water en hoogstens een klein beetje afwasmiddel of andere vloeibare zeep. Gebruik nooit remreiniger, benzine, aceton, of andere oplosmiddelen dit beschadigd je band. Reinig je band direct als een van deze vloeistoffen perongeluk op je band terecht komt.
Is het schadelijk als de band of het label van de band verkleuren?
Anti verouderingsmiddelen zijn toegevoegd aan het rubber van de banden. Banden worden echter na verloop van tijd bors en zullen uiteindelijk barsten. Erg brosse banden moeten worden vervangen voor je eigen veiligheid. Voorkom daarom altijd dat je fiets of banden en binnenbanden in de zon of dicht bij een radiator worden gestald. Worden je banden langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld in de winter, zorg er dan voor dat je banden goed zijn opgepomt en dat je fiets in een donkere, maar niet te vochtige ruimte wordt opgeborgen.
Welke binnenbanden zijn er?
Met de keuze van de juiste binnenband kun je de rijeigenschappen van je fiets beïnvloeden. De standaard binnenband, beschikbaar in bijna alle maten, is de beste keuze voor dagelijks gebruik. De light en supersonic binnenbanden zorgen voor een lager gewicht en een lagere rolweestand. De dunnere band laat lucht sneller ontsnappen en moet voldoende op druk gehouden worden om lekrijden te voorkomen. De Hermetic-Plus voor zorgeloos dagelijks gebruik. Door de verbeterde samenstelling is deze band compacter en lichter geworden. De band is extra luchtdicht door een groter butyl deel en de dikkere wand. Deze band biedt de beste garantie tegen lekrijden. Onze freeride en Downhill binnenbanden zijn sterk en volumineus en door de extra dikke wand goed bestand tegen snake bites.
Waar is de ventielmoer voor?
De ventiel moer wordt gebruikt om het ventiel in de velg te fixeren. Dit houdt het ventiel op zijn plaats tijdens het pompen. De moer is handig, maar kan eventueel ook weg gelaten worden. Als je de moer gebruikt, draai deze hand vast. Gebruik geen tang of vergelijkbaar gereedschap, dit kan de band beschadigen.
Hoe meet ik een ventiel?
Aerodynamische wielen hebben vaak een hoog velprofiel, dat betekend dat 42mm ventielen vaak te kort zijn. Naast ventielverlengers, biedt Continental ook binnenbanden met een 60 of 80mm lang ventiel.
Welk ventiel is geschikt voor mijn gekozen band?
We kunnen niet 1 type ventiel aanraden. Het is belangrijk is om een ventiel te kiezen dat bij de groote van het ventiel gat past om bijvoorbeeld het scheuren van het ventiel te voorkomen. Er zijn drie type ventielen. Het klassieke fietsventiel (dunlop/hollands ventiel), het auto ventiel(schrader) en het presta ventiel(Sclaverand/fransventiel) Het smalle presta ventiel is bijzonder geschikt voor racefietsen.
Wat kan de reden zijn dat ik mijn band niet op kan pompen.
Als de ventielmoer gebruikt is, draai deze los en druk zachtjes om het ventiel te openen(geld vooral voor Presta ventielen). Controleer of het ventiel zichtbare beschadigingen heeft. Het kan zijn dat de pomp stuk is, ten slotte zorg dat het ventiel in 12 uur positie staat.
Kunnen ventielkernen los geschroefd worden?
Continental ventielkernen kunnen altijd losgeschroefd worden en worden vervangen.
Wat kan ik doen om te voorkomen dat het ventiel verkeerd in mijn velg komt?
Het bewegen van de band kan ervoor zorgen dat het ventiel schuin komt te staan. In eerste instantie kan dit worden verholpen met een hogere bandenspanning. Controleer daarom de bandenspanning en of de band juist is gemonteerd. Banden kunnen langs de velg glijden tijdens het remmen vooral bij mountainbikes. Als gebruik wordt gemaakt van schijfremmen, dan is minder vaak voorkomend omdat de remmen en velgen geen direct contact hebben. Bij Tubeless banden heeft dit geen invloed.
Welk type compound wordt gebruikt bij de productie van Continental Fietsbanden?
Het loopvlak van een band kan worden gemaakt van een enkele rubbermix(mono compound) of verschillende soorten rubber zoals andere fabrikanten doen. De roleigenschappen van de rubbermix van een band zijn voornamelijk te onderscheiden in: grip, rolweerstand en duurzaamheid. Vanwege de voordelen voor het loopvlak, kiest Continental voor een Mono compound, deze keuze wordt ondersteund door winst in verschillende testen. Daarom zorgen Continental banden voor een constante prestatie gedurende de gehele levensduur van een band.
Hoe zijn fietsbanden opgebouwd?
Het karkas is de basis van alle banden. Er zijn beschermlagen in verschillende soorten en materialen voor uiteenlopende doelen. PolyX en Vectran™ worden gebruikt als lekbescherming (breakerlaag). Duraskin beschermt de zijwang van de band tegen externe invloeden en condities.
Welke materialen worden gebruikt voor het karkas?
De constructie van het karkas, het materiaal en de dichtheid zijn afhankelijk van de diverse eisen die aan een band gesteld worden. Continental werkt uitsluitend met hoogwaardige karkassen van geweven en vervolgens met rubber beklede nylonvezels: nylon laat zich goed met rubber verbinden en is goed bestand tegen alle weersomstandigheden. De dichtheid van het gebruikte nylon geeft de band zijn specifieke eigenschappen.
Hoe kan ik de productiedatum van mijn band bepalen?
De productie datum van een band is op de zijwang van een band gedrukt en bestaat uit de volgende elementen.
- De 'K' staat voor de productie in Korbach. De twee drie hoeken geven aan dat de band na 2010 is geproduceerd. Een enkele driehoek geeft aan dat de band is geproduceert tussen 2000 en 2009
- De cirkel met stippen staat voor elke kwartaal. Elk kwart kan maximaal 3 stippen bevatten. Staande voor de maand waarin de band is geproduceeert.
- De vier kwarten van de cirkel kunnen daarom maximaal 12 stippen hebben. Dit laat de maanden van januari tot december zien.
- De '0' aan het eind gecombineerd met de driehoek aan de start van de code geeft het jaartal van productie aan.
Wat is de rolweerstand van mijn band?
De rolweerstand hangt af van de luchtdruk, het profiel, het ontwerp van de band, de kwaliteit van het materiaal waar de band van is gemaakt en de band breedte. Continental banden bieden altijd de best mogelijke combinatie van eigenschappen dankzij het gebruik georiënteerde ontwerp en geoptimaliseerder rubber samenstelling. Minder profiel en lager gewicht zorgen voor een gegarandeerd soepeler rollende band. Kies banden voor je eigen doel of vraag om advies van uw dealer. Leuk weetje, bredere banden van het zelfde type met dezelfde luchtdruk rollen lichter en soepeler dan smallere banden.
Wat is de taak van het profiel van een band?
Op snelle en gladde ondergronden(bijvoorbeeld asfalt en beton), blijven banden grip houden door de wrijving tussen het rubber en de ondergrond. Een profiel is niet nodig, sterker nog een profiel heeft een nadelig effect, want er is minder materiaal dat contact kan maken met de ondergrond. Minder profiel resulteert in een lagere rolweerstand. Er is geen reden om je druk te maken over aquaplaning met fietsbanden. De druk die het materiaal uitoefent op het wegdek zal het water wegdrukken tussen de band en weg. Daarom zouden banden met weinig tot geen profiel de eerste keuze moeten zijn als je veel op asfalt rijdt.
Op ruige of losse ondergronden, is de grip van het rubber onvoldoende, de band gaat glijden. Voor die situaties is er een profiel nodig, dit zorgt voor extra grip tussen het loopvlak en de ondergrond. Hoe losser de ondergrond, hoe beter het is om een diep profiel te hebben. De rijeigenschappen op een stevige ondergrond zullen echter minder zijn. Daarom is het onmogelijk om een enkele mountainbikeband te adviseren. Fanatieke rijders adviseren wij daarom om verschillende banden in verschillende omstandigheden te gebruiken.
Wat is de loadindex van een fietsband?
Normale fietsbanden hebben geen loadindex clasisficatie zoals autobanden. Alleen de ECE-R75 banden kennen een load index. Over het algemeen geldt dat banden met brede banden met een hogere bandenspanning het meest geschikt zijn voor zware lading. De luchtdruk moet proportioneel worden aangepast bij toename van de lading.
Wat is de levensduur van een band?
Het is niet mogelijk om een uitspraak te doen over de levensduur van een band. Dit hangt namelijk af van de manier waarop een band wordt gebruikt, de ondergrond waarop wordt gereden enz. Banden moeten uiterlijk worden vervangen als het loopvlak of het profiel is versleten. Let ook op eventuele slijtage indicatoren. Deze zijn vermeld met de code TWI op de zijkant van de band.
Welke band past op welke velg?
Band-velgcombinatie. Omwille van de uniformiteit worden de maten van alle Continental-fietsbanden aangeduid volgens de ETRTO-norm (European Tyre and Rim Technical Organisation) in de vorm velgbreedte [mm] x velgdiameter [mm], ijvoorbeeld 23 x 622 inch. Deze maat is aan de zijkant van de band aangebracht. Andere aanduidingen, zoals 23 x 700C of 26 x 2.4, geven geen eenduidige informatie over de maat van de velg. Ga daarom bij twijfel altijd af op de internationaal erkende ETRTO-aanduiding. ETRTO geeft bovendien een overzicht van alle beschikbare velgmaten.
Welke wielomtrek moet worden ingesteld in mijn fiets computer?
De wielomtrek hangt af van de luchtdruk, het laadgewicht en de velg. Om deze reden is het niet mogelijk om de exacte waarde te specificeren. Hier is een overzicht, bij benadering, van de wielomtrekken van de populaire banden.
Produceert Continental gekleurde banden?
Continental produceert ook gekleurde banden, voornamelijk in het city/trekking en race segment. Gekleurde city/trekking banden kunnen worden gebruikt als stijl element. In het race segment zijn kleuren beperkt tot de zijwang, omdat kleur invloed heeft op de prestatie van een band. Continental produceerd ook de blauwe fietsbanden voor Swapfiets.
Bevatten Continental fietsbanden dierlijk vet?
Onze fietsbanden zijn gemaakt van natuurlijke plantaardige grondstoffen. Geen enkele grondstof, reactant of substantie bevat dierlijke of menselijke materialen bij de productie van onze banden.